ספרי ילדים: למה חשוב לקרוא לתינוקות ספרי ילדים?

תופתעו לגלות כמה השפעה יש לפעולה פשוטה כמו לקרוא לתינוק שלכם מספר ילדים באופן יומי.

מעבר ליתרונות הקשורים בהתפתחות השפה, התקשורת, כישורי קשב, הריכוז והלמידה - מחקרים הוכיחו כי הורים המקריאים לתינוקות שלהם ספר באופן יומי מפתחים קשר חזק ועמוק יותר עם הילד שלהם בעתיד.


יש יותר מגישה אחת שזה נוגע לדרכי גידול ופעילויות העשרה לתינוקות וילדים - חלק מההורים מאמינים שיש לחכות לגיל מסוים עד שמתחילים להקריא לתינוק ספרים.
טעות תפיסתית שאין תועלת בהקראת ספרים לתינוק שאינו יכול לעקוב אחרי העלילה או להבין אותה רווחת בקרב הורים מסוימים.
היתרון הראשון והברור הוא שהקראת ספרים מגיל צעיר תורמת להתפתחות התינוק ולאהבת ספרים בעתיד.


התינוק שלכם מרגיש את הסביבה דרך כלל החושים שלו והמוח שלו מתפתח בצורה מדהימה בכל יום שעובר.

הקראה מהגיל הרך תביא לקליטה טובה יותר של השפה וכיצד היא נשמעת, כך קליטת הצלילים במוחו של התינוק גורמת להתפתחות מואצת ובריאה.

מחקרים רבים הוכיחו את זה שוב ושוב, הקריאה, הצגת הציורים בספר ודיבור מילולי עליהם מתחיל תהליכי פיתוח קונגטיביים, כך לדוגמה אם תקראו לתינוק את הספר בעברית המוח שלו יקלוט את הטונציה וההברות שבשפה.
אם תפנו ציור מסוים כלפי התינוק, תצביעו עליו ותתארו מה רואים בציור - המוח של התינוק יקשר את הצבעים והצורות לתיאור שלכם.


כמה טיפים לכיצד להקריא ספר לתינוק

כשתקראו לילדיכם הוא בטח ירצה לשלוח ידיים ולגעת בספר, להפוך דפים או להכניס אותו אפילו לפה - תאפשרו לו לעשות את כל אלו! תנו לו להשביע את הסקרנות שלו בסביבה בטוחה ומוכרת.
קראו בקול רם שמות של חיות או חפצים והצביעו עליהם באופן ויזואלי - כמו שנאמר בתחילת המאמר, פעולה זה מגדילה באופן משמעותי את התפתחות המוח.


ספרי ילדים מומלצים


דגדוגים / בתיה בן דור


הספר מאגד 14 שירי משחק, המיועדים למשחקי מגע ומשחקי אצבעות לפעוטות, לפעילות משותפת של מבוגר וילד. לכל שיר מתלווים הוראות משחק ואיור צבעוני.



תירס חם /  מרים רות

הספר עוסק בילד בשם אופיר אשר יוצא לרחוב ושר ומתופף "בִּים-בָּם-בָּם – תִּירָס חַם". אליו מצטרפים בשיירה עוד חמישה ילדים, שכל אחד מהם משמיע צליל אחר: לירון עם פעמון; יהב, שחף והדובון שרים; צור מחצצר; ואֵלִית מתופפת. אבל כאשר מגיעים אל ביתו של אופיר, ושאר הילדים מגלים כי אין תירס חם, מתרחש עימות – הילדים הלכו אחרי אופיר במחשבה שבסוף המצעד הם יוכלו ליהנות מאכילת תירס חם.

 

 

ברכבת יושבת ארנבת / טובה שיינברג

טו... טו... טו... נוסעת רכבת. לאן? לטייל! עם ארנבת, דובון, בובה חמודה בשמלה ורודה וילדה. טקסט קצר עם ציורים יפים, על טיול של בובה, ארנבת, דובון, ילדה ושני חתולים ברכבת. הטקסט קולח ויש בו חזרה קבועה על משפטים שהילדים אוהבים מאוד.


איה פלוטו / לאה גולדברג

בספר מתוארות עלילותיו של כלבלב מקיבוץ מגידו, המחפש הרפתקאות, בורח מבית בעליו, נודד בין אתרים שונים ונפגש עם חיות שונות עד שנמצא ברפת של הקיבוץ.

 

הזחל הרעב / אריק קרל

זחל ירוק בוקע מביצה, ומייד חש רעב גדול. הוא חופר את דרכו ואוכל דרך פירות במשך חמישה ימים: פרי אחד ביום הראשון, שני פירות ביום השני וכך הלאה עד חמישה ימים, וביום השישי מתנסה בסוגים רבים של מזונות. במהרה הוא אוכל יותר מדי וחש בבטנו. לאחר שהוא מתאושש מן הזלילה הוא בונה סביב עצמו פקעת שבה הוא נשאר לפחות שבועיים, וממנה הוא מגיח כפרפר בעל כנפיים גדולות ויפהפיות.


אליעזר והגזר / לוין קיפניס

במרכז הסיפור גזר ענק ועקשן שנזרע בגינת הירק של סבא אליעזר וסבתא אלישבע. באחד הימים ניסה סבא אליעזר להוציאו מהאדמה, אך הוא לא זז, לא משנה כמה חזק הוא מושך. סבתא אלישבע הגיעה לעזרתו ומשכה גם כן, אך הגזר לא זז. הגיעו בזה אחר זה, הנכדה אביגיל, הב הב הכלבלב, ולקיק החתול ועזרו למשוך והוא עדיין לא זז. רק כאשר הצטרף למשיכה "עַכְבָּר אָפֹר", הגזר יצא.


הפכו את שעת הקריאה לשעה של קרבה אל הילד שלכם, היו מרוכזים בפעילות ותקדישו את תשומת הלב הנדרשת למען ההתפתחות שלו.